Rätt annons vid rätt tillfälle med YourSpot

by Mikael Widéen on 2012/03/15

Adrecord fortsätter att övertyga som affiliatenätverk med många bra funktioner för oss affiliates. Nu senast har de lanserat YourSpot.

YourSpot är ett verktyg som gör att rätt annons visas vid rätt tillfälle. En av svårigheterna med bannerannonsering är att oftast visas fel banners till ens innehåll, bannern är helt enkelt inte relevant till innehållet.

Men med YourSpot har affiliatenätverket Adrecord kommit en bra bit på vägen för att motverka detta problemet genom att använda retargeting.

- Retargeting, eller återexponering, innebär att vi alltid försöker visa rätt annons vid rätt tillfälle. Det finns olika parametrar som triggar att rätt banner visas, bland annat jobbar vi med intresseprofiler där vi kartlägger tidigare annonsklick och avslut, surfvanor samt innehållet på den webbplats där annonsen visas, säger Jonny Elofsson, VD för Adrecord.

Det nya annonsformatet YourSpot är tillgängligt för alla affiliates, i Adrecords nätverk som nu kan upplåta annonsutrymmen där Adrecords system optimerar innehållet för bästa möjliga resultat.

Annonser som exponeras i YourSpot kommer från de annonsörer som idag är anslutna till Adrecords affiliatenätverk men även fristående kampanjer kommer att rotera i formatet med jämna mellanrum. Det är alltså inte enbart annonser från de annonsörer som du har ansökt till som visas. Utan Adrecord ser till att optimera bannervisningarna utifrån alla de annonsörer som finns hos Adrecord. Bra, eller hur?

Fördelar med YourSpot:

  • Retargeting (kartläggning av intresse, surfvanor, tidigare klick och köp).
  • Innehållsigenkänning som visar banners relaterade till sidans innehåll.
  • Fallback-banners som visar bildbanners istället för flashbanners om besökaren inte har flashstöd i webbläsaren, t ex på iPhone och iPad.
  • Banners i bildformat (gif, png, jpg) har ”clean links” för ökad konvertering.
  • Som affiliate får du alltid relevanta annonser utan att själv optimera och testa vad som fungerar och inte fungerar.

- Med YourSpot hoppas vi på sikt kunna ta marknadsandelar från de mer renodlade annonsnätverken som jobbar med större publicister och ofta med CPM som ersättningsmodell, säger Jonny Elofsson.

Skapad av disruptive.nu

{ 2 comments… read them below or add one }

Petter april 12, 2012 kl. 23:46

Bra artikel.
Nu var det ett tag sedan du uppdaterade här inne.
Jag gillar verkligen att se vad du skriver.
Hoppas du lägger ut nytt material snart.

Petter

Svara

Mikael Widéen april 14, 2012 kl. 18:47

Tack Petter för uppmuntran!
Jo, det har varit ett tag sedan jag skrev något, men har nu skrivit en kort text om olika kommentarssystem till ens blogg.

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: